I år innledes julestria med ekte gingersnaps på 30 minutter! Deilige seigsprøe og krakkelerte småkaker med en herlig kryddersmak av ingefær og kanel.

img_1169

Lurte fælt på hva jeg skulle lage lage av nye kakesorter til jul i år. Mens jeg lurte på det laget jeg meg en kopp te, og fant en pakke gingersnaps fra Marks &Spencers som jeg hadde med hjem fra siste Londontur med tenåringen. Vi koste oss på hotellrommet vårt en morgen med gingersnaps frukt og te, og ga blaffen i hotellfrokosten vi uansett ikke syntes var noe særlig. Akkurat da var vi veldig enige om at gingersnaps er genialt og sykt godt. Skikkelig mye smak, seigsprøe og egentlig litt julete.

Vet ikke om jeg fortsatt synes kjøpekakene fra «Marks&Sparks» er allverdens, men den rike ingefærsmaken  og den krakkelerte sukker/kanel toppen har virkelig noe ekstra ved seg. Litt mer smak enn våre hjemlige pepperkaker eller ingefærnøtter. Passer godt til gløgg gjør de også. Så da ble det  hjemmelagde gingersnaps på bloggen denne gangen. For hva det er verd, mannen min synes de hjemmelagde smaker MYE bedre;-)

Du trenger til ca.40 gingersnaps

250 gram hvetemel

200 gram vanlig sukker

85 gram mørk sirup eller molasses

110 gram mykt smør ( Eller 170 gram

60 gram rapsolje

1 stort egg

1 ss ingefærpulver ( jeg brukte en blanding av pulver og friskrevet)

1 ts kanel

1/2 ts salt

2 ts natron (bakingsoda)

60 gram sukker og 2 ts kanel blandes til kanelsukker som kakene skal rulles i før de stekes.

Fremgangsmåte:

1. Sett ovnen på 175 grader

2. Sikt alt det tørre i et litermål eller lignende

3. Miks smør og olje luftig med det hvite sukkeret i en bolle

4. Miks inn egg og sirup

5. Rør in melblandingen litt og litt

6.Deigen skal nå være myk og lett å forme

7. Bland kanelsukker i en dyp tallerken

8. Rull deigen til små kuler, som så rulles i kanelsukker

9. Sett kakene på bakepapirkledd plate ( ikke smurt) med god avstand, de blir tre ganger så store

10. Stek i 10 minutter til du ser de er litt rundet men skikkelig krakkelerte på toppen

11. La  kakene kjøle av på rist og oppbevar i tett boks.

Enjoy!

Tips. Du kan også bruke Melange bakemargarin  istedenfor smør og olje. Om du har shortening så er det det beste i forhold til denne oppskriften som er snart 100 år gammel.

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar